Bezoek aan de Heemkring "Het Molenijzer" te Putte

Rondleiding met een gids en een hapje!

Heemkring Het Molenijzer vzw werd opgericht op 27 oktober 1966 door onder andere Jozef Weyns, de bezieler, stichter en conservator van het Openluchtmuseum Bokrijk. De naam Het Molenijzer verwijst naar het wapenschild van de gemeente Putte waar drie molenijzers in voorkomen. De vereniging heeft als doel het verleden van de gemeente, de omgeving en de leefwereld van onze voorouders in al zijn aspecten te bestuderen en te bewaren. In 2016 kreeg de heemkring ter gelegenheid van zijn vijftigjarig bestaan de titel van Koninklijke vereniging.

Doorheen de jaren zijn door de vrijwilligers heel wat objecten uit vroegere tijden verzameld. Zo is het museum Het Molenijzer ontstaan. Het is een knus en gemoedelijk museum. Je maakt kennis met het dagelijkse leven van het nabije en verre verleden. Tal van aspecten worden tentoongesteld: een woonkamer, een slaapkamer, oude volksspelen, wassen en plassen,... Ook ambachten, zoals de smidse of de klompenmakerij, komen aan bod. In het Deposeum van Lingerie en Ondergoed zie je de evolutie van het ondergoed van 1900 tot nu.

Na de rondleiding kan u genieten van een pannenkoek of frikandellen met krieken. (dit hapje is begrepen in de prijs; drank is zelf te betalen).

De deelnameprijs bedraagt (inkom + gids + hapje):
- 10 euro voor wie pannenkoeken bestelt (u kan op het moment zelf kiezen: met suiker, siroop, confituur of warme krieken):
- 14 euro voor wie frikandellen met krieken bestelt.

Let op: het aantal inschrijvingen is beperkt.
Inschrijving vooraf is dus noodzakelijk via mail op oudheidkundigekringmechelen@gmail.com.
Graag met vermelding van ‘PANNENKOEK’ ofwel ‘FRIKANDELLEN’

Spreker(s):
gidsen
zat, 11/06/2022
14u30
Het Molenijzer, Heuvel 41 B, 2580 PUTTE
Toegang:
eigen vervoer te voorzien
Meer info bij:
Deze activiteit is ook geschikt voor kinderen