Groot Symposium: "Jeroen van Busleyden en zijn tijd"

Over Jeroen van Busleyden is al veel gezegd en geschreven. Toch zijn er nog heel wat aspecten onderbelicht. De sprekers op dit symposium nemen jullie graag mee naar de boeiende tijd van Van Busleyden.

Het programma ziet er als volgt uit:

• Inleiding door Herwig De Lannoy, voorzitter van de Oudheidkundige Kring
• “Het Hof van Busleyden: van stadspaleis tot stadsmuseum” door lic. Bart Stroobants (conservator Museum Hof van Busleyden)
• “Jeroen van Busleyden en zijn familie: vrome kracht en zachte macht” door dr. Paul De Win (ereadviseur en gewezen hoofd van de dienst Adel en Ridderorden, eregriffier en gewezen lid van de Raad van Adel)

Koffiepauze

• “De Leuvense stichting van Jeroen van Busleyden en de zin van de studie van de klassieke talen” door dr. Marcel Gielis (1976-2013 docent aan de universiteit van Tilburg, vanaf 2013 gastprofessor KU Leuven)
• “De Mechelse jaren van Jeroen van Busleyden en Karel V” door lic. Marcel Kocken, ondervoorzitter van de Oudheidkundige Kring
• Slotbeschouwingen / vragen.

Het einde van dit symposium is voorzien rond 16:30 uur.

Deze activiteit is een organisatie in samenwerking met de Vriendenkring van de oud-leden van de Provinciale Commissie voor Geschiedenis en Volkskunde Antwerpen.

Diverse sprekers
zat, 16/11/2019