Ferraris: de man achter de kaart!

Ferraris. Zijn naam klinkt als een oude bekende in de oren van vele kaartliefhebbers. De lezing is echter niet uitsluitend voor hen bestemd, noch voor de landmeter of voor de geograaf, die zijn held in het verleden zoekt en een discours over driehoeksmeetkunde, kaartprojectie en druktechnieken verwacht.
Tijdens de lezing hoort u wel een verhaal over edellieden die steeds hoger op de ladder kropen, over een aristocraat die fortuin wou maken, over een warlord die militaire zeges aan zijn gordel reeg en bovenal over een man die een diepgaande liefde voor zijn vrouw koesterde en met haar de gigantische omwentelingen van de lange achttiende eeuw doorstond. Hoe overleven in een wereld vol omwenteling is het echte onderwerp van de avond.

Het verhaal van Ferraris lag verborgen in het Hongaarse Nationaal Archief in een riem fijne velletjes briefpapier, vol gekriebeld in een minuscuul geschrift van de hand van Ferraris. Dit was het begin van een zoektocht naar de man achter de mythe, ook een "cherchez la femme" en vooral een confrontatie met het complexe verleden waarover zo moeilijk waarheidsgetrouw gesproken kan worden.

Karen De Coene
Karen De Coene genoot een kunsthistorische opleiding, waarna ze de tentoonstellingen "Desire. Contrasten in albast" in het Congres- en Erfgoedcentrum Lamot en "Liber Floridus" in het STAM (Gent) cureerde. Ze is werkzaam als postdoctoraal onderzoeker historische cartografie aan de Universiteit Gent (vakgroep geografie) en als catalograaf bij Arenberg Auctions (Brussel)
din, 21/05/2019
20u00