Algemene Jaarvergadering en filmvertoning "30 jaar restauratie van de Sint-Romboutstoren"

De Algemene Jaarvergadering van de kring - met een verwelkoming door de voorzitter, een jaaroverzicht door de secretaris, de financiële balans door de penningmeester - start om 14.30 uur stipt in het Auditorium van het Cultuurcentrum Mechelen. Na het officiële gedeelte van de vergadering, enkel toegankelijk voor de leden, volgt om 15.00 uur een filmvoorstelling met een inleiding door Nick Vanhaute, torenwachter van de Sint-Romboutstoren, waarover verder meer.

Aansluitend biedt de Kring haar leden nog een drankje aan in de cafetaria van het Cultuurcentrum.

We hopen zo om samen het nieuwe jaar goed te kunnen inzetten.

Mechelaars ouder dan 25 jaar zullen het zich nog wel herinneren: de stellingen aan de buitenkant van Sint-Romboutstoren. In 1963 verschenen ze; in 1993 verdwenen ze. Na dertig intense restauratiejaren was het werk klaar. Een titanenklus voltooid!
Onlangs dook er meer dan 12,5 uur aan filmmateriaal op waarin die restauratiewerken in beeld zijn gebracht. De cameraman, over wie verder niets bekend is, moet uren en uren op de toren vertoefd hebben. Hij filmde in het toen populaire super 8 filmformaat en in kleur. Zowel de werken aan de buiten- als aan de binnenkant werden op pellicule vastgelegd: de ontmanteling van de oude beiaard en het torenuurwerk en de wederopbouw van beide, de installatie van de nieuwe beiaard, de moeilijke demontage van de verroeste stellingen, … Heel wat bekenden passeren door het beeld: Jos Roosemont, Jo Haazen, Piet Vandenbroek, Gaston Vandenberg en de jonge Eddy Marien en Koen Van Assche. Ook de toenmalige torenwachter is een vaste figurant.

Nick Vanhaute
Speciaal voor onze jaarvergadering heeft Nick Vanhaute (°1972), de huidige torenwachter een montage gemaakt uit al dit beeldmateriaal. Die compilatie zal op 26 januari 2019 in première vertoond worden. Vanhaute voorziet de beelden van de nodige uitleg.
zat, 26/01/2019
14u30 (vergadering)
15h00 (film)
Cultuurcentrum Mechelen- auditorium