Jaarvergadering

Er worden unieke filmbeelden getoond van het "Proces van Breendonk" dat destijds op die locatie gehouden werd.

Tijdens de repressieperiode na de Tweede Wereldoorlog werden in Belgiƫ om en bij de 60.000 processen over collaboratie gevoerd. Het meest beroemde en beruchte proces begon in maart 1946 in de raadszaal van het Mechelse stadhuis: dat van de beulen van Breendonk. Het proces was zo belangrijk voor de hele maatschappij, dat er verschillende journaalfilms werden gemaakt die in alle Belgische cinema's werden vertoond. Tijdens de jaarvergadering zullen vier van die historische films opnieuw worden vertoond, op de locatie waar ze meer dan 70 jaar geleden werden gemaakt. Geert Clerbout verzorgt de inleiding en Marcel Kocken brengt na de vertoning nog een lezing over wat hij zich nog allemaal herinnert van het Breendonk-proces.

Marcel Kocken
Geert Clerbout