Algemene jaarvergadering; lezing en receptie.

Graag nodigen wij alle leden van de Kring uit op de Algemene Jaarvergadering, die stipt om 14u30 aanvangt.

Nadien (om 15u00) is er een lezing voor alle gegadigden onder de titel "Prof. dr. L. Th. Maes en de Grote Raad". In 1949 herdacht Mechelen "475 jaar Grote Raad in Mechelen". De belangrijkste persoon die hierbij betrokken was, was de jonge historicus en jurist Maes; een getogen en geboren Mechelaar die kort tevoren het wetenschappelijk boek "Mechelen, vijf Eeuwen Stedelijk Strafrecht" had gepubliceerd. Maes zou zich na 1949 verder met de geschiedenis en vooral met de betekenis van "het Parlement" blijven bezighouden. Wanneer in 1973 de 500ste verjaardag van het "Edict van Thionville" waarbij de Grote Raad werd opgericht, in Mechelen werd herdacht, zal hij opnieuw de spil vormen van het gebeuren. Aan de hand van foto's en filmfragmenten belicht Marcel Kocken de boeiende levensloop en de veelvuldige activiteiten van L. Theo Maes, misschien de laatste "homo universalis" in Mechelen?

Tot slot nodigen wij de leden van de Kring uit op een receptie - ter gelegenheid van een nieuw en verrassend jaar - in de historische kelder ten Huize Michiels, Korenmarkt 8, vanaf 16u30.

Marcel Kocken
zat, 21/01/2017