Stadshelden in drie dimensies

Machthebbers laten zich al honderden jaren vereeuwigen in monumentale standbeelden. die monumenten eren niet enkel de geportretteerde, maar verbeelden ook het succes van de stad of het land. Zo worden ze een driedimensioneel geschiedenisboek waarop latere beleidsmakers zich kunnen roemen.

In de negentiende eeuw wordt het standbeeld herontdekt als ideaal middel om de geschiedenis tastbaar te maken en de helden, oude en nieuwe, te pronk te stellen. Aanvankelijk zijn het gevestigde waarden uit een lang vervlogen tijd die op een sokkel geplaatst worden, maar hoe verder de 19e eeuw vordert, hoe recenter de vereeuwigde personen worden.

Herwig De Lannoy en Bart Stroobants gaan dieper in op dit fenomeen en leggen daarbij de focus op Mechelen. Zo krijgen we tegelijkertijd een beeld op kunst en politiek, op veel vroeger en nu, op grote figuren en zij die hoopten groot te worden...

Deze lezing gaat door op de tentoonstelling 'Uw toren is niet af' in het Hof van Busleyden. De toegang is gratis voor leden van de kring. Niet-leden zijn ook welkom, maar moeten een toegangsticket voor de tentoonstelling 'Uw toren is niet af' kopen.

Bart Stroobants
Herwig De Lannoy