Bezoek aan de Mechelse Vereniging voor Stadsarcheologie (MVSA), Paardenstraatje, 3, Mechelen. Rondleiding door Chris Van Herck, voorzitter van MVSA.

De Mechelse vereniging voor stadsarcheologie heeft een 20-tal leden en houdt zich bezig met het archeologisch onderzoek in Mechelen in al zijn aspecten en poogt het archeologisch onderzoek bij de Mechelaars onder de aandacht te brengen.
De insteek is altijd: 'Mechelen'. Het moet gaan over vondsten gedaan in Mechelen, of over artefacten die in Mechelen vervaardigd zijn. De MVSA houdt af en toe tentoonstellingen, doet uitstappen en heeft zijn werkavond op dinsdagavonden vanaf 19.15 uur in het lokaal aan het Paardenstraatje 3 in Mechelen (verbindingsstraatje tussen de Veemarkt en de Lange Heirgracht).
Het echte archeologisch onderzoek ligt (voorlopig) stil omdat de MVSA geen archeoloog onder zijn leden heeft. Toch is er nog veel werk aan de vondstverwerking van vroegere eigen opgravingen, aan de vondsten van het Sint-Janshof en n.a.v. de samenwerking met de archeologische dienst van de stad Mechelen.

Glaswerk in de collectie van de MVSA. (Foto: Herman De Winter).

Er wordt regelmatig ook een uitgave gepubliceerd, met tal van artikelen over opgravingen of artefacten in Mechelen.
De MVSA heeft haar lokaal in het BAC ( het Bouw Archeologisch Centrum), een ouder gebouw in het Paardenstraatje, waarvan de binnenmuren zijn afgekapt en onbezet gelaten. Dit is bedoeld als voorbeeld voor geïnteresseerde verbouwers die in hun eigen huis historische verbouwingen vinden.

Het assembleren van de scherven van een kruik in aardewerk in het lokaal van de MVSA. (Foto: Herman De Winter)

Chris Van Herck is voorzitter van de M.V.S.A. en sinds vele jaren gepassioneerd amateurarcheoloog. Hij publiceert ook over archeologische vondsten. Professioneel is hij procesingenieur bij Agfa Materials.

zat, 09/08/2014
13.30 uur.
Paardenstraatje, 3, 2800 Mechelen.