15 Jaar meubelopleiding in Thomas More en in het licht van de Mechelse meubeleeuwigheid.... Lezing door Hans Le Compte.

Sedert de periode waarin Mechelen hoofdstad van de Nederlanden was, heeft de stad een rijk ambachtelijk verleden opgebouwd in diverse disciplines, waaronder houtsnijwerk- en meubelambacht.
Met de industriële revolutie en de eerste spoorlijn op het Europese vasteland groeide Mechelen uit tot een industriestad. Vooral de meubelindustrie floreerde tot in de tweede helft van de 20ste eeuw.

De interieur- en meubelopleidingen in Thomas More Mechelen koesteren de ambitie om aan de Mechelse meubeltraditie een hoofdstuk toe te voegen met meubelontwerp als specialiteit. Hiertoe combineren de opleidingen een sterke regionale verankering met een internationale gerichtheid. Aan de hand van een aantal voorbeelden illustreert de spreker het referentiekader, de eigenheid en de authenticiteit van de opleiding meubelontwerp.

De lezing vormt een goede introductie voor de geplande tentoonstelling Mechelen Meubelen 2.0, een bloemlezing van 15 jaar recente meubelontwerpen in het Hof van Busleyden van 27 februari tot 16 maart 2014 onder het motto: ‘Ceci n’est pas un supermarché’.

Spreker is Hans Le Compte. Hij studeerde architectuur aan het Hoger Sint-Lucasinstituut te Brussel (1985). In 1986 startte hij een zelfstandige architectenpraktijk, waarin architectuur gerealiseerd wordt in een grote verscheidenheid van context en schaal.
Vanaf 1988 nam hij de technische begeleiding waar voor het meubelatelier van Pieter De Bruyne. Sinds 1988 is hij lector aan de hogeschool te Mechelen (heden Thomas More) en sedert de aanvang in 1999 is hij opleidingscoördinator van de voortgezette opleiding meubelontwerp.

Realisaties in en voor de stad Mechelen:
Tentoonstellingsprojecten (i.s.m. Patrick Reuvis):
Mechelen 1301 - 2001 '700 jaar Stad' (2001)
'Serendipity' met Beniti Cornelis en Frank Vaganée (2013)
Wedstrijden:
Herinrichting museum hof van Busleyden, ontwerp en realisatie i.s.m. dmvA architecten – Mechelen (1999)
1ste prijs stadverfraaiing Mechelen met eigen woning Dijkstraat 50 (2010)

De lezing afgesloten met een kleine receptie voor de leden en genodigden van de Kring.

din, 18/02/2014
20.00 uur
Leeszaal derde verdieping van het Stadsarchief, Goswin de Stassartstraat 145, 2800 Mechelen.
Vrij.