Lezing door Bart Stroobants: De Cavalcade in historisch perspectief.

De Cavalcade in historisch perspectief...

In 1738 trekt de allereerste Hanswijkcavalcade door de straten van Mechelen. Het is de start van een roemrijke traditie die in 2013 zijn 12de editie zal kennen.

De Hanswijkcavalcade is een begrip in Mechelen en zeer ruime omstreken. In een nog niet zo ver verleden legden de Belgische Spoorwegen zelfs speciale treinen in naar Mechelen om de toevloed aan toeschouwers tijdig ter plekke te krijgen. Zoals alle immateriële tradities, onderging ook de Hanswijkcavalcade een hele evolutie: van een eresaluut voor de Dalscholieren in 1738 tot een breed cultureel gebeuren in 2013.

Tijdens de lezing ontdekken we die evolutie en plaatsen we de Hanswijkcavalcade (en de Mechelse Ommegang die vaak op de Cavalcade volgt) in historisch perspectief.

Afbeeldingen © Stadsarchief Mechelen.

De lezing wordt gegeven door Bart Stroobants, raadslid van onze Kring en hoofdconservator wd. van de Stedelijke Musea Mechelen. Hij is van kindsbeen  “betrokken” bij het gebeuren van de Hanswijkprocessie en de Cavalcade. In 2003 werkte hij als coördinator het project ‘Mechelen Stoetenstad’ uit, een project waarin 700 jaar stoeten en processies in Mechelen belicht werden.

Afbeeldingen © Stadsarchief Mechelen.

De Algemene Vergadering en de lezing gaan door in het auditorium van het Congres- en Erfgoedcentrum Lamot (ingang via de Haverwerf).

De lezing is vrij toegankelijk voor alle geïnteresseerden.

Aansluitend bieden wij graag aan onze leden een verzorgde receptie aan (tot 17.30 u). Die gaat door in de historische kelder Huize Michiels, Korenmarkt 6 (met bijzondere dank aan ons medelid Luc Michiels voor zijn gastvrijheid).

De Algemene Vergadering en de receptie na de lezing zijn uitsluitend voorbehouden voor de leden van de Kring.

zat, 26/01/2013
15.30 uur