Bezoek aan de Kruidtuin, met rondleiding door Fons Van Dam, deskundige natuur- en groenontwikkeling van de stad Mechelen

De Kruidtuin is een aangename oase van groen en rust. Net daarom is het park van strategisch belang voor de stad. “Den Botanique” is het grootste openbare park in de historische binnenstad en kent een rijke cultuurhistorie. Doorheen de geschiedenis evolueerde de Kruidtuin van een middeleeuwse tuin naar een Franse formele tuin en daarna naar een park in Engelse landschapsstijl van de hand van Louis Fuchs.

De Kruidtuin (Beeldbank Mechelen)

In 2005 startte het beheerplanningsproces volgens de principes van harmonisch park- en groenbeheer. De vooronderzoeken zijn ondertussen voltooid: er is een tuinhistorisch en archeologisch onderzoek gevoerd en een opmetingsplan en een bomenrapport opgemaakt. Enkele acties werden opgestart: het plaatsen van zitbanken en peilbuizen en het opstarten van een vrijwilligersgroep die mee het onderhoud van het park verzorgt. In 2009 werd een landschapsbureau aangesteld om de Kruidtuin te herwaarderen en een globaal inrichtingsplan op te maken. De herinrichting van de Dodoenstuin (de eigenlijke kruidentuin) wordt gerealiseerd met financiële steun van de Vlaamse overheid.

Heb je eventueel zin om ook met een groep enthousiaste vrijwilligers de eigenlijke kruidentuin (de Dodoenstuin) mee te onderhouden? Neem dan contact op met de dienst Natuur- en Groenontwikkeling. En volg alvast deze rondleiding!

Aansluitend op het bezoek aan de Kruidtuin is er voor de leden van de Kring een receptie in het Koninklijk Atheneum Pitzemburg (met dank aan ons mede-bestuurlid Jeroen Van der Auwera, directeur van het KA Pitzemburg).

De Kruidentuin vandaag...

Fons Van Dam is tuin- en landschapsarchitect, diensthoofd Natuur- en Groenontwikkeling van de stad en coördinator van het project Kruidtuin.

din, 19/06/2012
Uur:
Om 20.00 uur stipt!
Locatie:
Plaats van samenkomst: aan de ingang van de Kruidtuin in de Bruul. Er is gratis parkeermogelijkheid op de speelplaats van het KA Pitzemburg.
Toegang:
Vrij