Lezing door Bart Stroobants over "De ruil van het stadhuis, 100 jaar geleden".

100 Jaar geleden deed het Mechelse stadsbestuur een gouden zaak: ze ruilde met de Belgische Staat het net voltooide Paleis voor de Grote Raad tegen het huis Den Beyaert. Eindelijk kreeg Mechelen zicht op het grootse stadhuis dat paste bij de steeds groeiende stad aan het begin van de 20ste eeuw. De ruil betekende een zoveelste stap in de bewogen geschiedenis die de middeleeuwse lakenhalle kende.

Tijdens de lezing wordt in woord en beeld ingegaan op de geschiedenis van een van de meest monumentale gebouwen in onze stad. Allerlei markante figuren passeren de revue.

Het stadhuis in opbouw... (Regionale Beeldbank Mechelen, SME002000554).

Bart Stroobants (1975) studeerde kunstwetenschappen aan de KU Leuven. Na die studies was hij wetenschappelijk medewerker aan het Studiecentrum voor de Vlaamse Miniaturen (KU Leuven). Sinds 2003 maakt hij deel uit van de staf van de Stedelijke Musea Mechelen. Sinds 2011 is hij er hoofdconservator wd. Spreker is reeds jaren raadslid van onze Kring.

din, 17/04/2012
20.00 uur
Stadsarchief, Goswin de Stasstartstraat 145, Mechelen - leeszaal derde verdieping.