Erfgoeddag onder het thema "Rijke schoolleven en -verleden"

"Schoolreis door de tijd": De vernieuwde polyvalente zaal op de derde verdieping van het stadsarchief wordt voor het eerst opengesteld voor het publiek met als thema “schoolreis door de tijd”.
Al minstens acht eeuwen lang wordt er in de Dijlestad onderwezen en gestudeerd. Verschillende onderwijsinstellingen en oud-studenten verwierven naam en faam voorbij de stadsmuren en zelfs tot buiten de landsgrenzen. Wist je bijvoorbeeld dat de grootvader van Ludwig Van Beethoven zijn opleiding genoot hier in de Koraalschool, in de 15de eeuw opgericht door het Sint-Romboutskapittel?

Op een videoscherm wordt een 15 minuten durende film getoond, die opgenomen is op diverse locaties in de stad en ontdek je alzo de middeleeuwse en vroegmoderne wortels van het huidig Mechels schoollandschap. Tegelijkertijd worden een aantal oude originele documenten tentoongesteld.

"De schoolstrijd: een conflict in beeld": De schoolstrijd in de 19de en 20ste eeuw verliep bijzonder woelig, ook in Mechelen. Het conflict werd niet enkel in woord, maar zeker ook in beeld gevoerd. Spotprenten, karikaturen en gevatte tekeningen probeerden de tegenpartij te ridiculiseren en het eigen gelijk uit te vergroten. Historicus Herwig De Lannoy doorploegde tal van archieven op zoek naar folders, kranten en affiches die deze strijd in beeld brachten. In deze “lezing light” schetst hij een boeiend beeld van die onstuimige periode uit onze geschiedenis. Lezing in de kapel van TSM door Herwig De Lannoy.

"Muzen op posterformaat":Deze expo toont de evolutie van het Mechels kunstonderwijs in affiches. Het Stadsarchief Mechelen screende zijn uitgebreide collectie affiches, op zoek naar het concertverleden van het Conservatorium tussen pakweg 1930 en 1980. Muziekconservatorium.

zon, 24/04/2022
Stadsarchief, Nokerstraat 2, van 10u00 tot 17u00