Algemene Jaarvergadering en lezing "Drang naar het Oosten. Vlaamse soldaten en kolonisten aan het Oostfront."

Onze volgende activiteit is pas op 1 februari 2020.

De Algemene Jaarvergadering van de kring start om 14.30 uur stipt in het Auditorium van het Cultuurcentrum Mechelen. Na het officiële gedeelte van de vergadering, enkel toegankelijk voor de leden, volgt om 15.00 uur een lezing door Frank Seberechts, waarover hieronder meer.

Drang naar het Oosten. Vlaamse soldaten en kolonisten aan het Oostfront
Ook in Mechelen was de 'drang naar het Oosten' sterk.
Lange tijd nam men aan dat deze vrijwilligers niets te maken hadden met de moorden op burgers, partizanen en Joden in Polen, Oekraïne en Rusland tussen 1939 en 1945. Frank Seberechts toont aan dat het tegendeel waar is: zij zijn wel degelijk betrokken geweest bij oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid. De soldaten van het Vlaams Legioen wisten dat ze de miljoenenstad Leningrad jarenlang mee uithongerden. Vlamingen in het SS-regiment Westland namen deel aan de moordpartijen en de ‘Holocaust met kogels’ in de Oekraïne. Bewakers van de OT begingen misdaden in het concentratiekamp van Seerappen en moordden vrouwelijke Joodse gevangenen uit tijdens een dodenmars in de winter van 1945 in Oost-Pruisen.
Vlamingen bereidden zich voor om in de veroverde gebieden bedrijven en landbouwkolonies op te richten, om samen met vertegenwoordigers van andere Germaanse volkeren de nieuwe territoria uit te buiten. Ze bekommerden zich daarbij niet het minst om de oorspronkelijke bewoners.
In dagboeken, memoires, brieven, pers en processtukken uit Belgische, Nederlandse, Duitse, Poolse en Russische archieven vertellen daders, getuigen en slachtoffers over de onbekende misdaden van Vlaamse collaborateurs, driekwart eeuw geleden.

Aansluitend biedt de Kring haar leden nog een drankje aan in de cafetaria van het Cultuurcentrum.

In afwachting wenst het bestuur u alvast een fijn en vredevol eindejaar!

Frank Seberechts
Frank Seberechts (°1961) promoveerde in 2001 tot doctor in de geschiedenis op een studie over de politieke en diplomatieke geschiedenis van de haven van Antwerpen tussen 1930 en 1950. Hij werkte onder meer bij het Studiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij (CegeSoma), het ADVN – Archief voor nationale bewegingen en het Vredescentrum van de Provincie en de Stad Antwerpen. Hij verrichtte onderzoek naar de geschiedenis van de Vlaamse beweging, het Vlaams-nationalisme, de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging in België. Hij publiceerde al verschillende werken en artikels over Vlaanderen en het Oostfront.
zat, 01/02/2020
15u00