Theo Blickx: een analyse

Centraal in de presentatie staat Mechels kunstenaar Theo Blickx (1875-1963) en zijn rol in de kunstgeschiedenis. Als beloftevol kunstenaar bracht hij, bij de overgang naar de 20e eeuw, de impressionistische beeldhouwkunst naar Mechelen. Zijn werk inspireerde en zijn atelier was een eerste leerschool voor kunstenaars als Rik Wouters, Ernest Wynants en Jan de Smedt.

Toch bleek uit eerder onderzoek naar Kunstenaarsvereniging ‘De Distel’, waarvan hij stichtend lid was, en uit literatuuronderzoek, dat hij enkel een in de rand vermelde figuur is bij biografische beschrijvingen van andere kunstenaars en dat zijn werk al lange tijd op de achtergrond blijft. Nochtans liet hij een uitgebreide collectie kunstwerken en een omvangrijk persoonlijk archief na. In een objectieve analyse onderzocht de spreekster daarom de rol en de betekenis van Theo Blickx voor de kunstgeschiedenis bij het begin van de 20e eeuw, voor zijn leerlingen en voor Mechelen. De resultaten van dat onderzoek presenteert ze tijdens de lezing.

Helena Winckelmans
Helena Winckelmans, sinds 10 jaar werkzaam voor de stad Mechelen, is van opleiding interieurvormgever en master Kunstgeschiedenis. De interesse voor het verleden van Mechelen en de voorliefde voor hout, ambacht en kunst vloeiden mooi samen in de recente masterscriptie over Mechels kunstenaar Theo Blickx.
din, 15/10/2019
20u00