Meegedeeld: Hommage aan Peter Cabus - Huldeconcert

10 Jaar gelden overleed Peter Cabus, Mechelaar en een monument in de Belgische muziekwereld. Hij begon te componeren onder impuls van Godfried Devreese, de toenmalige directeur van het Stedelijke Conservatorium van Mechelen. Hij startte zijn hogere muziekstudies in 1940 aan het Lemmensinstituut maar met het oog op een carrière als concertpianist ging hij zich verder bekwamen aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Geleidelijk aan zou hij zich minder als uitvoerend muzikant manifesteren en meer als componist en pedagoog. In 1959 volgde hij Devreese op als directeur van het Stedelijk Conservatorium in Mechelen. Daarnaast was hij als docent verbonden aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel en aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth. In 1972 lag Cabus mee aan de basis van de oprichting van het Festival van Vlaanderen – afdeling Mechelen. Hij componeerde een rijk oeuvre voor symfonisch orkest, kamermuziek, liederen, koormuziek, klaviermuziek en heel wat werk voor koperblazers.

Peter Cabus was een gewaardeerd lid van onze Kring (lid sinds 1959).

Verschillende muzikanten brengen een hommage aan Peter Cabus waaronder fluitiste Gaby van Riet, soliste bij de Berliner Philharmoniker, saxofonist Rudy Haemers en het Kryptos Quartet. Het orkestrale deel wordt verzorgd door het Mechels Kamerorkest onder leiding van Tom van den Eynde.

De hommage wordt georganiseerd i.s.m. het Festival van Vlaanderen-Mechelen en de Vrienden van het Conservatorium.

zon, 28/11/2010
20.00 uur