Lezing door François Van der Jeught: Joz. Beeck (1912-1986), kunstschilder en glazenier, Mechelaar met wereldfaam.

Joz. Beeck werd dit jaar precies 100 jaar geleden in Mechelen geboren. Dit biedt een mooie gelegenheid om deze markante en veelzijdige kunstenaar uitvoerig voor het voetlicht te brengen.

Joz. Beeck was van opleiding schilder. Na een expressionistische periode tot in 1938, volgde zijn animistische periode in de voetsporen van Prosper de Troyer. Hij heeft gewerkt in het atelier van Fernand Léger in Parijs. Later volgde hij lessen aan de Staatliche Hochshule fur Bildende Kunst in Berlijn. Hij leerde in het atelier van Ranke en Boehle restauratietechnieken voor schilderijen. In 1939 leerde hij fresco en sgraffito in de Academie van München. In de jaren 1950 brak Beeck door als ontwerper van heel vernieuwende glas-in-loodramen. Hij stelde werken tentoon op de wereldtentoonstelling Expo 58, wat hem internationale faam zou bezorgen.

Joz. Beeck (1912-1986). (Uit het familiealbum van Joz. Beeck - foto: F. Van der Jeught)

Joz. Beeck was een veelzijdig kunstenaar: hij ontwierp ook keramiek, wandtapijten voor Gaspard de Wit, smeedwerk, beeldhouwwerk, maakte muurschilderingen, voerde restauraties uit van schilderijen, hield tentoonstellingen in binnen- en buitenland.... Hij werkte samen met de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright. In 1959 richtte hij in Antwerpen samen met architect Renaat Braem de werkgroep “Integratie” op. In Mechelen was Beeck goed bevriend met architect Désiré Peeters.

Joz. Beeck was medestichter van het Instituut voor Kunstambachten in Mechelen, het huidige IKA. Hij gaf er ook les. Hij was lid van de bestuurscommissie van het Rijkscentrum Frans Masereel in Kasterlee. Hij werd lid van onze Kring in 1965 en maakte onmiddellijk deel uit van de Commissie voor het Mechels Cultureel Patrimonium. Hij ontwikkelde een bijzondere visie over de revalorisatie van het Mechels stadsbeeld, gaf daarover lezingen en publiceerde in 1974 zijn toekomstvisie in “Wonen in een oude stad”. Hij bleef lid van de Kring tot bij zijn overlijden. Hij werd voor het eerst, samen met andere kunstenaars, in herinnering gebracht op de tentoonstelling “Van uw tijd? Kunstgrepen omtrent ‘58”, die liep in het Hof van Busleyden van 11 oktober 2008 tot 11 januari 2009.

In deze lezing wordt voor het eerst Joz. Beeck getekend als veelzijdig kunstenaar én als mens. Tal van werken worden getoond in een powerpointpresentatie.

Eén van de glasramen van de kerk van Itegem (foto: F. Van der Jeught).

Spreker is François van der Jeught (°1951). Hij is secretaris van de Kring, wat hij sinds kort combineert met bestuursfuncties in de Koninklijke Vereniging voor Toren en Beiaard “Jef Denyn” vzw en de Koninklijke Beiaardschool “Jef Denyn” vzw.

din, 04/12/2012
20.00 uur
De lezing gaat door in de leeszaal op de derde verdieping van het Stadsarchief, Goswin de Stassartstraat 145, 2800 Mechelen.